07HE a 48HE

01.11.2015 18:46

Dnes bych vám chtěl představit labutí pár 07HE a 48HE.

Já jsem se s těmito labutěmi seznámil až 25. 11. 2013, do tohoto data mi o nich poskytla informace paní Světlana Vránová z Východočeské pobočky ČSO, česká koordinátorka česko-polského projektu kroužkování labutí. Za co bych ji chtěl moc poděkovat.

Samec, který má na pravé noze připevněný žlutý plastový odečítací kroužek s kódem 07HE a na levé noze kovový ornitologický kroužek LB6341, byl kroužkován 02. 02. 2009 na Labi v Pardubicích ve stáří +3 roky, jeho hmotnost byla 12, 74 kg. Od té doby trávil zimy pokaždé v Pardubicích. V roce 2011 byl v páru s neokroužkovanou samicí, ale v roce 2013 už byl s labutí 48HE.

Samice, odečítací kroužek 48HE a ornitologický kroužek LB668x, byla kroužkována 04. 01. 2010 na Labi v Hradci Králové ve stáří +3 roky. V dalších letech střídala zimoviště Choceň, Pardubice, nezamrzlé rybníky v okolí Sezemic.

Poslední pozorování těchto labutí bylo 26. 01. 2013.

Jak už jsem psal výše, já jsem se tímto labutím párem setkal poprvé 25. 11. 2013. Naše seznámení proběhlo na Labi v Pardubicích, kde labutě zimovali i se svými 4 mláďaty. 01. 02. 2014 jsem byl svědkem situace, kdy tento labutí pár zahnal cizí labutě až na zamrzlou plochu u zdymadla. Cizinci byli nakonec donuceni odletět.         02. 03. 2014 jsem na Labi u sídliště Závodu míru fotil už jenom mláďata.

Znovu jsem se s tímto labutím párem setkal až 11. 10. 2014, kdy jsem je objevil v Pardubicích na Bajkale. Tentokrát měli už pouze dvě mláďata. 13. 10. 2014 jsem labutě fotil na Labi u Závodu míru, na Bajkale ale zůstalo jejich jedno mládě. Předpokládám, že labutě přeletěli na Labe z důvodu agresivního chování labutě LB5997, která tomu na Bajkale velela. Poté naše labutě odletěli i z Labe.

Na další naše setkání jsem si musel počkat až do 03. 12. 2014, kdy se labutě vrátily do Pardubic na Labe i s mláďaty. Bohužel se zdžely pouze 3 dny. 08. 12. 2015 je vystřídal samec s odečítacím kroužkem 28HE (LB6426) i se svoji družkou.

Naše labutě přiletěly 29. 12. 2014. Ve dnech 30. a 31. 12. 2014 se v Pardubicích na Labi vyskytovalo větší hejno cizích labutí. Labuťákovi 07HE nečinil tento fakt moc velký problém, ale samec 28HE se držel se svoji partnerkou raději stranou.  Napětí mezi labutěmi ale vyvrcholilo 01. 01. 2015, kdy se samci 07HE a 28HE mezi sebou ve vodě poprali. Předcházela tomu situace, kdy samec 28HE připlul odehnat hejno, ve kterém byl i 07HE. Zatímco ostatní labutě se raději klidily, náš labuťák 07HE se k tomu moc neměl. Souboj trvající asi půl minuty dopadl nerozhodně, ale v následujících dnech jsem měl pocit, že přeci jenom samec 28HE má větší sebevědomí. Labuťák 07HE měl svoje území u mostu P. Wonky, samec 28HE bedlivě střežil prostor u mostu Kapitána Bartoše.

Naše labutě jsem naposledy viděl i s mláďaty 08. 02. 2015. V létě jsem se snažil najít jejich hnízdo. Vzhedem k tomu, že jsem je několikrát viděl letět po proudu Labe, napadlo mě, že by mohli hnízdit přímo na Labi, respektive na jeho některém slepém rameni. Bohužel jsem je ani jiný labutí pár na Labi hnízdit neviděl. Zatím tak pro mě zůstává velkou záhadou, kde vlastně hnízdí. Může to být klidně nějaký rybník vzdálený třeba i 100 km od Pardubic.

Protože se mi nepodařili najít jejich hnízdiště, nezbylo mně nic jiného, než počkat až přiletí přezimovat do Pardubic. 28. 10. 2015 jsem se konečně dočkal:

https://naselabute.webnode.cz/fotogalerie/#labe1-jpg

Když jsem je šel druhý den navštívit, už tam nebyly. Ani dnes jsem je nikde neviděl. Ale snad se zase vrátí a třeba nás i překvapí a přiletí s nimi i jejich mláďata, pokud se jim tedy vůbec letos nějaká vylíhla.